region  Český ráj
oblast  Severní oblasti Českého Ráje
sektor  Suché skály
STŘEDNÍ VĚŽ
Na tuto skálu není žádné omezení lezení. Prvovýstupy jsou možné jen po předchozím souhlasu OP. Zákaz lezení s magnesiem nebo jinými chemickými prostředky!
oblast: Severní oblasti Českého Ráje, sektor: Suché skály, skála: STŘEDNÍ VĚŽ
Obr.1: Střední věž, JL 2010 , vystaveno: 2010

Obr.2: Střední věž - údolní stěna (Suché skály, foto: Z.Strnad, 9.2009) , vystaveno: 2009

Obr.3: STŘEDNÍ VĚŽ (SUCHÉ SKÁLY) foto: Jens , vystaveno: 2021

1 KOSTROVA (?), 18. 7. 2020, Petr Herian, Jitka Routková. Nástup u paty levé hrany Ostré věžičky věže mezi Sokolí a Střední věží. Přes hroty podél levé hrany vpravo k vhloubení (kruh), převislou spárou na vrchol. 1 5 Protokol o prvovýstupu
1 [1] SEDLOVÁ STĚNA PŘÍMO, V (JPK), 1964, Rudolf Crha - Václav Tůma(1). Levou částí J stěny mezi Sokolí a Střední věží přes stupně na plošinku v polovině stěny (jištění). Převisem vlevo na hranu a tou vzhůru, výše nakloněnou stěnou na vrchol.
[2] ŠIKMÝ KOMÍN, V (JPK), 1964, Václav Tůma(1) - Rudolf Crha. Z levého úpatí stěny mezi Sokolí a Střední věží doprava vzhůru k velikým hodinám (erární lanovice), plotnou vlevo vzhůru na polici a doprava k výraznému šikmému komínu. Komínem na plošinku (jištění), šikmo vpravo traverz po hladkém stupni ke spárce a jí na vrchol nebo traverz dále k borovici u slaňáku.
[3] SEDLOVÁ CESTA, IV (JPK), Ve spádnici borovice. 1 1
[4] PŘÍMÁ ZÁPADNÍ CESTA, VIIb (JPK), Karel Jerhot - Václav Tůma(1). Převisem do vhloubení a ke kruhu Západní cesty. Přes převis do široké spáry a jí k vrcholu.
9 [5] ZÁPADNÍ CESTA, IV (JPK), Od Z do koutové spáry levého pilíře, tou do hnízda, trhlinou mezi stěnou a pilířem pod převis a šikmo doleva na balkónek při hraně pod převisem (kruh). Doleva vzhůru za hranu na lavici a na vrchol. 1
[6] ZÁPADNÍ CESTA - VAR.1, (), Po lavici do Z stěny až k trhlině, podél ní a přes několik stupňů na vrchol.
[7] ZÁPADNÍ CESTA - VAR.2, (), Z lavice Z stěnou a JZ hranou na balkón, hranou odštípnutého bloku a spárou vlevo přes několik stupňů na vrchol.
[8] CESTA BREJLOVCÚ, IXb (JPK), 1990, Petr Roubíček. "Západní cestou" ke kruhu. Vpravo do kouta a jím pod převis, traverz na hranu, přes převis, vzhůru do trhliny a jí (jištění) do spáry. Spárou na balkón a vpravo spárou k vrcholu.
Poznámka:(Původně VI/A2; K. Bělina - J. Skandera)
[9] KOBRA, X (JPK), 8. 6. 1991, Petr Slanina(2), René Škoda. Při levé hraně pilíře k 1. kruhu. Vzhůru na polici a převisem (2. kruh) do stěny. V dírách ke 3. kruhu, přímo, výše zleva na vrchol.
Poznámka:K 1. kruhu špatně jištěno.
1 1 Protokol o prvovýstupu
[10] NEBESKÝ PILÍŘ, VIIb (JPK), 1964, Josef Čihula stř. Oldřich Zeman. Při JV hraně levého pilíře pod převis a koutkem ke kruhu. Vzhůru pod převislou spáru (smyčka) a jí ke 2. kruhu. Vlevo vzhůru pod převis ke 3. kruhu. Přes převis šikmo doprava a vhloubením na vrchol (se stavěním VIIb JPK, bez stavění IX JPK).
Poznámka:Horní obtížné části se lze vyhnout odbočením vpravo ke kruhu "Jičínské cesty", pak je to pěkné, slušně zajištěné cca VIIIc.
22 [11] JIČÍNSKÁ, VII (JPK), 1944, Pospíšil - Kubelka. JV koutovou spárou levého pilíře do hnízda, spárou do dalšího hnízda pod převisem (kruh). Přes převis šikmo doprava a vhloubením na vrchol. 1
2 [12] JIČÍNSKÁ - NOČNÍ VAR., VIIc (JPK), 1985, Petr Čermák . Od kruhu vlevo převislou spárou a koutkem pod převis a na vrchol. 1
47 [13] JIŽNÍ TRAVERZ, V (JPK), 1939, Ota Horský - Vladimír Baron. Spárou v koutě, který tvoří levý pilíř s J stěnou, do hnízda, z něho šikmo vpravo k 1. kruhu a k převislému bloku. Přes blok do spáry ke 2. kruhu a ručkováním traverz vpravo přes plotnu ke 3. kruhu. Podél spáry šikmo vpravo až pod vklíněný balvan. Průlezem, nebo pod balvanem vpravo a na vrchol.
Poznámka:+ dva neznámí lezci
2 1
1 [14] JE TO PARÁDA, VIIIb (JPK), 1983, Luděk Šlechta(1) - Roman Balek. Stěnou přímo k 1. kruhu cesty Jižní traverz (nejištěno), přímo přes převis, stěnou mírné vpravo a podél dvojspáry na vrchol. 1
13 [15] MAJOR, VIIb (JPK), 1965, Václav Tůma(1) - Jaroslav Marek. Stěnou přes skobu do trhliny, podél ní (jištění) a spárou ke kruhu, nebo nad skobou doleva stěnou přes díry (smyčka) vzhůru a vpravo ke kruhu. Od kruhu šikmo vlevo a vzhůru ke 2. kruhu cesty "Jižní traverz", vhloubením (skoba) na plošinu pod převisem (skoba) a přes něj na vrchol. 1
1 [16] GRADACE, VIIIc (JPK), 22. 4. 1983, Stanislav Šilhán - Luděk Šlechta(1). Stěnou vlevo od spár "Jižní stěny přímo" přímo ke kruhu, vzhůru a vlevo ke kruhu cesty "Major" Vpravo vzhůru do díry a ke 3. kruhu "Jižního traverzu" 1,5 m vlevo, obtížně vzhůru, podél spárky na plošinu pod převisem a střední spárou na vrchol. 1 Protokol o prvovýstupu
8 [17] JIŽNÍ STĚNA PŘÍMO, VIII (JPK), 24. 4. 1943, František Kutta - Jiří Malík(1). Vhloubením (borhák), přes převísek (borhák) do hnízda pod převisem (borhák), přes něj do spáry a tou ke 3. kruhu "Jižního traverzu". Převislou stěnou pod ústí úzké převislé spáry (skoba), traverz doprava pod mělký žlábek a tím na plošinu pod převisem. V pravém koutě šikmo doprava za hranu a stěnou na vrchol, nebo koutem přímo.
Poznámka:VI/A1
9 [18] SUPER MAJOR, VIIIc (JPK), 1967, Leopold Páleníček - František Půlpán. Hladkou stěnou a jemnou spárkou (borhák) na plošinu pod vklíněným balvanem. Převislou stěnou (borhák) na vrchol.
Poznámka:VI/A2
[19] CHROUSTŮV NÁPAD, VIIIb (JPK), 21. 4. 1985, Stanislav Šilhán. Stěnou ke kruhu, vzhůru (skoba) asi 3 m, šikmo doprava a cestou "Cesta M. Černého" volně na vrchol.
Poznámka:(Původně P. Plachecký A4, 1974.)
Protokol o prvovýstupu
1 [20] VERTICALA, IXb (JPK), IXc RP (JPK), 12. 4. 1991, Marek Havlík - Stanislav Šilhán. Mírně zleva ke kruhu /společně s cestou "Chroustův nápad"/, vzhůru ke 2. kruhu, přes převísek a stěnou přes 3. a 4. kruh, výše (smyčka) vpravo středem pilířku na vrchol. 2 2 Protokol o prvovýstupu
[21] CESTA M. ČERNÉHO, VIII (JPK), 1966, M. Černý . Vhloubením vzhůru a vlevo do stěny k převísku (skoba). Šikmo vpravo podél trhlinek do kouta a jím na vrchol.
Poznámka:VI/A1
5 [22] VÁLEČNÁ CESTA, VII (JPK), 1942, Jiří Mašek - R. Schneberger. Výrazným vhloubením a stěnou, dále šikmo vpravo a podél koutové spáry na vrchol. 1 1
3 [23] ZÁPADNÍ SPÁRA PRAVÉHO PILÍŘE, V (JPK), 1942, Jiří Mašek - R. Schneberger. Z pravého kouta v J stěně spárou (skoba) na vrchol pilíře. Cestou Východní spára pilíře na vrchol.
4 [24] VEGA, VIIIc RP (JPK), 1966, Jaroslav Hons - Ladislav Jón, Kristin. Uprostřed J stěny pravého pilíře k 1. kruhu a stěnou ke 2. kruhu. Zprava nad převis, ručkováním vlevo ke hrané a jí ke spárce (jištění). Traverz vpravo do středu pilíře a převislou stěnkou na vrchol pilíře. Přímo nebo šikmo vlevo na vrchol.
Poznámka:(původně s postavením od 2. kruhu VIIc)
1 [25] VEGA - VAR., (), 1966, Václav Tůma(1) - Jaroslav Marek. Od jištění nad 2. kruheme dále hranou ke spárce a tou, nebo šikmo vlevo na vrchol pilíře. 1
VEGA - VAR. STUDIO KAMARÁD, VIIIc (JPK), Václav Šatava(2), Filip Hebelka. Levou hranou pilíře (vlevo od Vegy) přes spit ke 2. kruhu Vegy a tou na vrchol. Protokol o prvovýstupu
1 [26] RECIDIVA, VIII (JPK), 1989, Václav Hlava - Rudolf Vrzala. Pravou hranou pilíře na polici (jištění), přes převis ke kruhu, plotnou na polici a podél hrany na vrchol pilíře. Cestou Východní spára pilíře na vrchol.
2 [27] VÝCHODNÍ SPÁRA PILÍŘE, VI (JPK), 1939, Ota Horský - Vladimír Baron. Ze sedla do spáry mezi stěnou a pilířem, jí na poličku (skoba) a spárou přes několik převisů na vrchol pilíře. Přímo, nebo šikmo vlevo členitou skálou na vrchol.
[28] PŘEKVAPENÍ NA KONEC, VIIIb (JPK), 5. 3. 1984, Miloslav Homolka - Ladislav Halama, Ladislav Kořínek, J. Horčička. Spárou Turnovské cesty k hodinám a hranou ke kruhu. Vzhůru na plošinku (smyčka), při hraně na římsu, sokolíčkem do vodorovné lišty a po ní obtížně traverz vlevo za hranu ke dvojspárce. Dvojspárkou na travnatou plošinku a koutem na vrchol.
[29] PŘEKVAPENÍ NA KONEC - VAR., VIIb (JPK), 9. 3. 1984, Petr Čermák - Jan Bukvic. Při hraně na římsu, jemnou stěnou šikmo doprava a cestou Turnovská na vrchol.
21 [30] TURNOVSKÁ, VIIb (JPK), 1965, J. Tůma - Jaroslav Folprecht. Vpravo od cesty Východní spára pilíře širokou spárou na konec, přechod vpravo na římsu ke kruhu. Stěnou přes plošinku, výše podél sokolíkového zářezu na šikmou travnatou plošinu. Koutem na vrchol. 1
2 JEN TAK, VIIc (Písk.Sasko), 1994, Petr Slanina(2). Stěnou vpravo od Turnovské
Poznámka:V roce 2005 přidány 2 kruhy.
1 Protokol o prvovýstupu
39 [31] VÝCHODNÍ CESTA, VI (JPK), 23. 4. 1943, Jiří Malík(1) - František Kutta. Ze sedla mezi Hlavní a Střední věží vlevo vzhůru do hnízda (smyčka) a k 1. kruhu. Převislou spárou do dalšího hnízda ke 2. kruhu, traverz vpravo a stěnou na J vrchol. 1 1
[32] MODERNÍ JIŠTĚNÍ, IXb (JPK), 21. 9. 1991, Petr Roubíček, J. Simon. Hladkou V stěnkou vpravo od Východní cesty přes 3 skoby na vrchol. 1
2 [33] POD SLANĚNÍM, IV (JPK), Vhloubením pod slaněním na vrchol.
1 [34] NORMÁLNÍ CESTA, I (JPK), Od SV hřebenem vlevo od koryta a korytem do okna, jím na J stranu.
[35] SEVERNÍ CESTA, IV (JPK), D. Kovář - Václav Tůma(1). Středem S stěny vlevo od Smuteční cesty k vrcholu.
[36] SMUTEČNÍ, V (JPK), 1964, Václav Tůma(1) - František Wander, Rudolf Crha. S stěnou od pamětní desky přes hrot na římsu. Stěnou a krátkým koutem přes převis k velkému hrotu. Středem stěnky nebo spárou vlevo. 1
Opravil: Zapsal: Email: Kdy:
VencaŠ VencaŠ sucheskaly@email.cz 14. 5. 2020 14:39:28
Materiál: Počet: Datum: Poznámka:
Knížka ČHS - velká 1
Vrch. krabice ČHS - měděná, klasická s bočním uchycením 1
Historické VK
STŘEDNÍ VĚŽ, výstupy od roku 2007 do 2009 (16,4Mb).
V neděli odpoledne byla v krabici úplně rozmočená vrcholová knížka. Vzal jsem domů k vysušení, děravou krabici zaletuji a jakmile bude lepší počasí, vrátím zpět. Tatuš
(Tatuš / 11.02.2020 14:40:22)